Den 25 maj 2018 börjar EU:s nya dataskyddsförordning gälla. Samtidigt upphävs den svenska personuppgiftslagen. Hur påverkar det dig i rollen som marknadsförare?
Den 25 maj 2018 börjar EU:s nya dataskyddsförordning gälla. Samtidigt upphävs den svenska personuppgiftslagen och ersätts av GDPR. Dataskyddsförordningen baserar sig i stor utsträckning på nu gällande regler om behandling av personuppgifter, men en viktig nyhet är att sanktionerna för överträdelse av reglerna blir betydligt mer kraftfulla.
På flera punkter skärps också kraven på företag och myndigheter som behandlar personuppgifter. Exempelvis förändras förutsättningarna för inhämtande av samtycke samtidigt som kraven på information om behandlingen utökas väsentligt.
Denna halvdagskurs riktar sig till personer som arbetar med marknadsföring och som vill få en introduktion till vad dataskyddsförordningen innebär för deras verksamhet.
Kursen kommer att behandla bl.a. följande programpunkter:
Daniel Westman är specialiserad på IT- och medierätt. Han arbetar bl.a. med dataskydd, upphovsrätt, yttrandefrihet och ansvar på nätet, offentlighetsprincipen samt IT-avtal. Han är verksam som oberoende rådgivare till myndigheter och företag och som doktorand i rättsinformatik. Han är expert i flera statliga utredningar, bl.a. Dataskyddsutredningen.
Kursen vänder sig till personer som arbetar med marknadsföring och vill få en introduktion till vad dataskyddsförordningen innebär för deras verksamhet.
08.30-09.00: Registrering, kaffe och smörgås
09.00 - 12.00: Föreläsning (program tillkommer inom kort)
12.00-13.00: Lunch
Kursavgiften inkluderar dokumentation, kaffe, smörgås och lunch.